Om föräldrar och barn

Min mamma har nu fått nys om min blogg. Genast var hon inne, snabb som en kobra och läste. Och så idag kom den oundvikliga frågan om min rökning. Jag har nämligen gjort det länge. Jag och mamma har alltid undvikit den här frågan, hållt den på armslängds avstånd och lite levt under parollen "det man inte ser finns inte". Jag har aldrig rökt hemma eller inför mina föräldrar nämligen. Men nu, nu hade hon ju läst det svart på vitt och så kom den försynta frågan: "Jaha, och du gillar att ta en.. cigg, då?" Nu hör det till saken att jag hatar det ordet, "cigg". Och jag hatar politisk korrekthet. Därför utspelade sig sedan följande konversation:
Jag (frågande): Ja, absolut?
Hon (tallriksögon): Men du VET väl hur farligt det ääär?
Jag (provokativt): Nej, berätta?
Hon (bestört): Men alltså. Näe. Nej nej nej. En ung, fräsch, smart tjej. Det tycker jag är.. det tycker jag är hemskt!
Jag (lugnt): Ja det förstår jag.
Hon (bestört, politiskt korrekt): Ja jag kan ju inte.. ja, säga så mycket. Du är ju 20 år. Och, ja.. men tänk dig för!
Jag: Javisst.
Hon (växlande bestört/besviken-blick): Ja. Du som är ung. Nej jag tycker det är oförsvarligt!
Jag (medlidsamt): Ja gud ja. Jag håller helt med.
Hon (nöjd): Ja!
Hon (greppar sarkasmen): Jaha. Men alltså.. näe (skakar på huvudet, händerna framför ansiktet).
Jag (glatt): Men du. Cheer up, ska du med ut på en CIGG?

Tänk om hon kommenterar här nu? Då kanske det blir bråk? Blogg-catfight á la Linda Rosing vs. Carolina Gynning. Bara det att hon har ingen blogg. Tänka sig.

Och för övrigt. Det är ju sånt här man är så himla orolig för som icke-förälder. Tänk om man skulle få ett barn som gjorde något man verkligen inte ville att det skulle göra. Och man har ingen makt. Trots att man har betalat för dem och hållt dem med tak över huvudet och kanske en halv tröstande axel i hela deras liv. Nej fy sjutton. Jag skulle skjuta dem. På fläcken.

Så här mamma, kommer ett schema bara för din skull:
Måndag: 4 cigaretter
Tisdag: 0 cigaretter
Onsdag: 4 cigaretter so far.

Med ett medel någonstans runt 4 är jag nöjd och tillfreds med livet just nu.

Kommentarer
Postat av: niklas (bror)

världsklass!!!

2008-11-21 @ 00:01:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0